​Psykolog Henrik Buss

PTSD behandling & professionel hjælp til Posttraumatisk Stress Syndrom

Der findes mange episoder i livet, der kan føre til PTSD. Man hører ofte om hjemvendte soldater, der har fået PTSD som følge af deres arbejde.

Man behøver dog ikke at befinde sig i krigszoner for at opleve episoder, der kan medføre PTSD. Også hændelser såsom store ulykker, naturkatastrofer, overfald og dødstrusler kan føre til PTSD. Traumatiske oplevelser i barndommen af svigt, manglende kærlighed, seksuelle overgreb, vold og mobning kan ligeledes føre til PTSD symptomer.

Det kan ofte være svært at bearbejde PTSD alene, og derfor er en professionel PTSD behandling ofte vejen ud af traumer.

Symptomer på PTSD og traumer

​​PTSD og traumer viser sig ofte i form af

• angst
  • mareridt
  • flashbacks
  • koncentrationsbesvær
  • depression
  • søvnproblemer
  • træthed
  • raserianfald
  • smerter
  • spændinger

PTSD symptomerne påvirker i høj grad din hverdag. Det kan være svært at få livet til at hænge sammen og fungere på samme måde som før traumerne fandt sted. Kommer en person med PTSD ud for en situation, der minder om hændelsen, kan der opstå tilbagefald og utilpasheder.

For at finde ud af, om du har PTSD, behøver du ikke at have alle de ovennævnte symptomer. Har du 2-5 af symptomerne anbefales det, at du søger professionel hjælp af en psykolog for at få PTSD behandling imod dem.

Barndomstraumer og udviklingstraumer

​​​Du kan nemt udvikle PTSD symptomer, hvis du har haft en svær barndom. Selvom du måske synes, at det er længe siden, så læger tiden desværre ikke dybe traumer. Derfor er det vigtigt at få behandlet dine barndomstraumer.​

De vigtigste skridt i traume og PTSD behandling

Det vigtigste skridt i behandlingsprocessen er, at du indser, at du har brug for hjælp udefra til at bearbejde dine traumer. Det kan være svært at anerkende, at man har PTSD, men det er vigtigt.

​​Traumer, der forsager PTSD, kan sidde meget dybt i kroppen, og derfor kan metoder såsom kropsrelateret terapi, der skal styrke kroppens egne naturlige helbredelsesprocessor, være meget effektive i en behandling. Med den rette behandling er det muligt at få et nyt og bedre liv tilbage, og få den den almindelige hverdag til at fungere igen.

Jeg tilbyder professionel PTSD behandling og traumer i min praksis ved Nørreport i København K. Skriv til mig på henrikbuss@gmail.com for at høre mere om PTSD behandling.​

​​​Cand. psych. Henrik Buss

Nørre Voldgade 68 6. sal

1358 København K