​Psykolog Henrik Buss

Stressbehandling

​få behandling hos en stresspsykolog

​Mange rammes i dag af stress, som egentlig kan beskrives som et biologisk fænomen. Det kan opstå, når vi oplever, at der bliver stillet store og mange krav til os, og vi gerne vil nå at opfylde dem alle sammen. Når mange forventer noget af os, og regner med vi præsterer på en bestemt måde, siger hjernen til sidst fra, og det kommer til udtryk i form af stress. Så er der behov for stressbehandling hos en stresspsykolog.

Det er særligt perfektionister, og folk der er dårlige til at sige fra, der har særlig høj risiko for at blive ramt af stress.

Derudover er der efterhånden også mange mennesker oplever støjstress (støj er lyd man ikke ønsker at høre) især p.g.a. støj fra trafik f.x.: biler, motorveje, vejarbejder eller andre af byens lyde fra cafeer, koncerter og stemmer, men også fra f.x.: lyde fra ventilationsanlæg, radiatorer, køkkenmaskiner o.s.v.

Efterhånden som der bliver flere og flere biler og larmende maskiner er stadigt flere mennesker generet af støjstress.

Er stress farligt?

Lange perioder med stress kan medføre mange ubehagelige symptomer, der vil påvirke din hverdag. For eksempel kan det føre til problemer med hukommelsen og koncentrationen, mangel på søvn og appetit, manglende lyst til sex, samt fysiske smerter i hoved, nakke og mave. Derudover kan du opleve, at det er svært at finde ro, og at du generelt føler dig rastløs.

​Det er derfor symptomer du bør holde øje med, for at finde ud af om du har stress. Hvis du bliver opmærksom på disse, skal du hurtigst muligt opsøge professionel stressbehandling hos en stresspsykolog. Bliver du for længe i din stress, kan den udvikle sig til udbrændthed, som er en meget alvorlig depressionslignende tilstand, der det kan være vanskeligt at komme ud af.​

Stress som indre tilstand er relativt nemt at behandle med de terapeutiske metoder jeg har til rådighed, dog kan det i tilfælde af voldsomme stressfulde ydre omstændigheder også kræve ydre forandringer f.x. jobskifte eller flytning som en vej ud at stressen. Hos mig vil du lære selvhjælpsværktøjer til at regulere din indre stress og evt. diskussion af dine muligheder i tilfælle af utilfredsstillende ydre stresssituationer.

Stresspsykolog yder også stressbehandling gennem psykologhjælp

Der findes effektive stressbehandlinger. Disse foregår i samarbejde med mig som stresspsykolog, hvor vi sammen vil finde frem til, hvad der forårsager netop din stress, og hvordan du kan komme af med den igen gennem en stressbehandling.​

​​​Cand. psych. Henrik Buss

Nørregade 41 2sal/lok.223a